Căutare
Ro I En      
 
 

Calendar activităţi
Articole din presă
Iunie 2013
August 2015
Mai 2015
2016
          August
 

Literatură        Folclor        Muzică clasică și modernă        Arte Plastice        Școala de arte și meserii

Domenii de activitate > Arte Plastice > Articole din presă > August 2015

August 2015


Şcoala de vară „Actorul total”. Un alt experiment

Cotidianul Mesagerul - Mar, 18/08/2015 - 11:55 | Virgil RATIU

Organizator a fost Centrul Judeţean pentru Cultură Bistriţa-Năsăud, cu sprijinul Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud. Loc de desfăşurare: Bistriţa – spaţii alese la întâmplare – Colibiţa, Piatra Fântânele şi altele. Executorul regizoral al experimentului teatral a fost cunoscutul regizor Alexander Hausvater.
Au participat 25 de actori – studenţi la teatru, masteranzi şi absolvenţi de actorie, triaţi după anumite principii, ale căror nume trebuie scrise: Andreea Bădeanu, Maria Teodora Filip, Bianca Hedeş, Adela Mihai, Ingrid Neacşu, Mădălina Nicola, Mara Opriş, Anamaria Olas, Maria Panaite, Bianca Pintea, Ana-Maria Pop, Silvia Helena Schmidt, Georgiana Stanciu, Alexandra Stroe, Teodora Toader, Simona Vereha, Cătălin Asanache, Emanuel Bighe, Norbert Boda, Bogdan Gontineac, Alin Potop, Ciprian Stoian, Alexandru Voicu, Ciprian Valea, Gabriel Zaharia.
Şcoala „Actorul total” a urmărit trasee de la execuţia scenică la creaţia multistilistică şi de la imaginaţie la transcendere spirituală. Din anii sfârşitului de secol XX până astăzi, lumea artistică şi literară, în special, a fost dominată de transcenderi spirituale. Vâlvătăi şi zvârcoliri de foc. De aici probabil şi ideea de „teatru total”. În domeniile dramatic şi al filmului şi al literaturii tendinţele sunt către „total”, către „absolut”. Este un spirit răscolitor al societăţii pe care o traversăm. Teatrul a devenit mereu experimental, de la Eugen Ionescu încoace. Nu este nicio noutate să experimentezi ceva în domeniul artistic. Şi în artele plastice domină experimentele.
Ceea ce au învăţat nou participanţii la Şcoala de vară „Actorul total” a fost comportamentul de grup şi în grup. Singurătatea a fost eliminată. Deşi fondul muzical principal al spectacolului-atelier prezentat, duminică seara, pe scena Sinagogii din Bistriţa aducea „a bluz” din anii 1960-'70 – bluesul este o muzică scrisă doar pentru însinguraţi – spiritul de grup a fost dominant. Nişte singurătăţi unite prin firul roşu al iubirii trupeşti. Particula de viaţă dominată astăzi este sexul, pe toate lungimile de undă, pe toate mijloacele de comunicare. De la „Cântarea Cântărilor” din Biblie, până la cele mai recente texte dramatice anonime.
Nu ştim dacă actorul poate fi revoluţionar; Alexander Hausvater a încercat să insufle grupului această atitudine. Poate i-a reuşit fizic. În plan spiritual – vorba dumnealui – nu există întoarcere. Iar în lume a existat un singur „revoluţionar de profesie”, fals şi gonflat, bineînţeles: Che Guevara. Cum a fost, la noi, Ion Iliescu.
Sunt bune astfel de experienţe. Ele pot deveni unice numai în lumea contrastelor, a contradicţiilor şi a luptei pentru sex.

Articol



 
Prima pagină I Despre noi I Domenii de activitate I Harta site I Contact
© Centrul Judeţean pentru Cultură Bistriţa-Năsăud 2012